Dyslexie

Dyslexie wordt vaak gezien als een vaststaande handicap.

In mijn ogen (en in die van vele anderen) heeft het niet kunnen hakken en plakken van woorden en het niet kunnen toepassen van spellingregels, alleen maar te maken met een andere manier van informatieverwerking: in plaats van te denken met je linker hersenhelft (als een taaldenker), denk je met je rechterhersenhelft (als een beelddenker!)

Dat betekent dat je auditief minder sterk bent (dus niet kunt hakken en plakken) en dat je iets wat je wil onthouden visueel moet opslaan: dus niet losse letters die je niets zeggen, maar hele woordbeelden. En omdat je brein iets in 2D of zelfs 3D kan zien, lijken de p,b,d en q heel erg op elkaar… ze hoeven maar een slagje te draaien.

In mijn praktijk hoor ik vaak: ‘ik zie alle regeltjes, maar ik heb geen idee wat ik ermee moet doen’. Het voelt voor leerlingen heel chaotisch. En bedenk je eens in wat het doet met hun zelfbeeld?! Ze voelen zich heus niet dom, maar wat als het je niet lukt om een simpel woordje te spellen, dat je het steeds maar weer opnieuw vergeet? Zelfs na een dyslexie cursus van anderhalf jaar..?

Dat er meer dyslecten zijn dan vroeger heeft te maken met de opbouw van ons onderwijs: vroeger leerde je eerst woordbeelden als aap, noot en mies. Die las je ook meteen. Pas daarna ging je daaruit de letters filteren. In ons huidige systeem leren we eerst de letters, maken er daarna woorden van en gaan ze dan pas lezen. Voor een beelddenker is dat helaas niet de topdown aanpak die ze nodig hebben.

Bij Bijlein kun je een systeem in je hoofd visualiseren zodat we vanaf dan een plek hebben om alle woordbeelden op te slaan. Ook zal ik je leren hoe je woordbeelden kunt opslaan. Zodat je daarna geheel zelfstandig met de online trainer van ‘ikleeranders’ aan de slag kan. Zowel thuis om alle woorden die je wordt verondersteld te kennen door te nemen, maar ook op school, waar je alle woordpakketten die je vanaf dan gaat leren op de manier die bij jou past tot je kunt nemen.

De online trainer is ook ingesteld op het leren van vreemde talen, als Engels, Duits en Frans. Zeer handig om te gebruiken op de middelbare school.

En zie… dan wordt dyslexie een gave! Want je krijgt juist dyslexie doordat je sterk visueel bent ingesteld. Dus je kunt waarschijnlijk heel goed knutselen, creatieve oplossingen bedenken, out of the box denken, originele woordspelingen maken en hebt veel fantasie en mooie dagdromen! En dat blijft allemaal overeind terwijl je vanaf dan de woorden net zo goed kunt schrijven en onthouden als een taaldenker.

Niet elke beelddenker hoeft dyslexie te ontwikkelen, maar wel elke dyslect is een beelddenker. Wat bijna elke beelddenker ervaart, is dat hij/zij meer tijd nodig heeft om informatie te verwerken. Je gaat immers van woord naar beeld en weer terug naar woord om iets te vertellen of op te schrijven. En tja, als je een beeld in je hoofd hebt, wat meer zegt dan 1000 woorden, waar begin je dan? Je zal dus bijna nooit de snelste van de klas worden, maar wat geeft dat. Jij hebt andere talenten.

Kom naar BijLein voor een vrijblijvende en gratis intake. In een paar sessies stoom ik je klaar voor de online trainer en afhankelijk van de tijd die je zelf daarin stopt, kun je jezelf heel erg verbeteren!