• 'volg je hart, want dat klopt'

  • 'piekeren neemt niet je zorgen weg van morgen
    maar wel het zicht van vandaag'

Wie

Na leuke banen binnen de marketing-communicatie, vond ik op wereldreis in Cambodja mijn echte passie: het onderwijs, enthousiaste kinderen die maar wat graag Engels wilden leren. Ik volgde de verkorte Pabo-opleiding en vond mijn plek op basisschool Paulus in Heiloo.

Werkend vanuit thema’s zorgden we dat alle leer doelen werden behaald. Wat hebben we samen veel moois beleefd: het opzetten van een eigen Kinder kunstuitleen, een klas vol prehistorische hutten, groep 8 die hun eigen musical schreef… Leerlingen betekenisvol onderwijs bieden, ruimte geven aan hun talenten maar ook laten inzien waarbij en hoe je hulp moet vragen, hoe je moet plannen en samenwerken.. dat is waar onderwijs voor mij om gaat.

Na een prachtige maar intensieve periode in Heiloo, besloot ik mijn oude sport, tennis, op te pakken. Ik werd tennistrainster op TV de Hout en nam zitting in de jeugdcommissie. En daarnaast.. ontdekte ik weer mijn eigen niveau, wat maakt dat ik soms de wereld in mag om op EK’s en WK’s voor veteranen uit te komen!

Vooral ten aanzien van het mentale aspect dat bij het tennisspel komt kijken, raak ik nooit uitgeleerd: het
is een parallel voor het leven. Dat ik graag coaching geef heeft hier zeker mee te maken: het is zo leerzaam om je overtuigingen onder de loep te nemen en nieuwe te kiezen, zodat je een verandering in gang zet!

In mijn meest recente baan, als docent op het Horizon College Sport en Bewegen, heb ik het enorm
verrijkend gevonden om met 16 tot 20 jarigen te werken. Mijn kinderen zijn inmiddels ook in die leeftijd
aanbeland (nu 15 en 19 jaar, VWO en MBO) en dan is
het puberbrein heel herkenbaar. Tijdens de opleiding
Pedagogisch Didactisch Getuigschrift die ik mocht
volgen aan de HvA kregen alle facetten die ik was
tegengekomen binnen het onderwijs een plek.

Naast Rekenen en racketsporten, verzorgde ik bij S&B de bijlessen AVO. En dat vond ik eigenlijk het allerleukste: om juist op dat knopje te drukken waardoor de motivatie, het inzicht en vertrouwen weer tot bloei komen. Omdat bijlessen op scholen niet altijd de aan dacht krijgen die ze in mijn ogen verdienen, heb ik in 2018 de beslissing genomen om voor mezelf te beginnen. En dat doe ik sindsdien met heel veel plezier!

Waar ik sinds de start van BijLein direct mee aan de slag ben gegaan is het beelddenken. In eerste instantie vanuit algemene interesse. Maar wat ik nooit kon bevroeden is dat de aanpak van het beelddenken zo’n prominente plek in mijn praktijk zou innemen. Het blijkt de sleutel tot vele ongemakken die leerlingen of volwassenen ervaren: hun brein is echt anders dan dat van een taaldenker. En de school of maatschappij is door de aanwezigheid van 90% taalddenkers vooral daarop georiënteerd. Door in te laten zien hoe onze breinen verschillen, welke valkuilen je tegen kunt komen en een systeem aan te leggen via visualisatie waarmee je je gedachten kunt ordenen en dingen kunt onthouden, komen beelddenkers weer in hun kracht, en hoe! 

Ook mijn teamgenoten op TV de Hout, 2e klasse gemengd zondag competitie, ondersteunen BijLein! Gevolg zijn vaak mooie gesprekken met tegenstanders die af en toe hun mentale controle verliezen… vaak een beelddenker met teveel gedachten;)